Menggapai pelangi (PART IV)

Apa sebab pula aku tak boleh post kali ini? Penat juga aku tulis semuka surat penuh, bila nak post gagal. Tak apalah, aku tulis sekali lagi.

Hari ini aku nak cerita pasal bapak pula. Kami sekeluarga paling seronok apabila bapak terima pencen. Sebelum bapak ke pekan, dia pesan pada ibu. “Mak hang tak payah masak, biar aku masak hari ini.” Kami dah tahu kenapa bapak cakap macam tu. Sebab bapak terima wang pencen. Kira-kira pukul 10.30 pagi, bapak dah balik, selalunya bapak tunggu hari minggu, kerana nak jamu kami makan sedap-sedap. Aku rasa itu makanan yang paling sedap, kerana bapak sendiri yang masak. Menu bapak ialah nasi minyak dengan ayam masak tomato, sayur kailan masak kicap. Mak tuan, seeeedap sangat. Aku tengok macam mana bapak masak. Mula-mula bapak masukkan minyak sapi dalam periuk besar. Lepastu, dimasukkan bawang dan ramuan lain seperti halia, rempah ratus ditumis hingga berbau wangi. Lepas tu bapak masukkan air, tunggu hingga melegak, dimasukkan pula susu cair. Aku rasa lepas tu bapak masukkan pula beras basmati dikacaunya, dimasukkan juga carrot yang dipotong halus, daun sup, dan tomato sos juga dimasukkan ke dalam nasi tu. Aku tak berapa ingat sepenuhnya, kerana masa tu aku baru darjah 4 atau 5. Tapi aku masih terbayang-bayang lagi rupa bapak masa itu, merah padan kerana apa kayu yang menyala marak di bawah periuk yang menggunakan tungku batu yang diambil dari quarry tak jauh dari rumah. Bapak kacau nasi tu, kemudian ditutup periuk. Api dikecilkan.

Lepas itu, bapak mula masak ayam, sayur dan kami menunggu dengan penuh tak sabar nak makan masakan bapak yang lazat itu. Aku masih ingat rasanya yang sungguh sedap. Sebenarnya bukan ibu tak pandai masak, tapi bapak masak setiap hujung bulan dengan bajet besar juga bagi seorang pesara. Kami makan sekenyang-kenyangnya.

Aku tanya ibu macam mana bapak pandai masak, ibu kata keluarga bapak di Parit Buntar memang tukang masak handal di negeri Perak. Dengarnya masa itu, selalu dapat kontrak untuk majlis istana. Aku tak tanya banyak. Tapi yang pasti memang bapak pandai memasak. Aku ingat lagi, aku mewakili sekolah dalam acara bola jaring di peringkat Malaysia utara, di antara Perak, Kedah, Pulau Pinang dan Perlis. Sekolah aku menjadi juara kawasan utara, dan gambar aku keluar surat khabar kerana kejohanan sukan itu. Wah, seronok bukan main lagi. Comel juga aku masa kecil-kecil dulu…jangan marah.

Bila cikgu kata kami akan ke Kuala Kangsar atau Ipoh untuk bermain bola jaring, dan cikgu kata kami akan singgah di air terjun di tengah perjalanan dan semua mesti bawa bekalan, akupun cakap pada ibu. Bapak kata, “Tak pa, pak masak subuh esok.” Esoknya pagi-pagi lagi aku dah bangun, aku tengok bapak dah menumis dan menyiapkan masakan untuk aku. Telor mata kerbau masak kicap. Baunya semerbak, hingga terasa bagai ada baunya hingga saat ini. Bapak masukkan masak kicap telur kerbau ke dalam tin susu yang telah digunakan dan dibasuh bersih serta dilap dengan kain lap hingga kering, ditutup dengan plastik dan diikat dengan getah. Nasi dibungkus dalam daun pisang. Bila tiba waktu berkelah, aku rasa masakan bapak paling sedaaaaaap. Cikgu pun pernah rasa, katanya “Sedapnya, sapa masak?” Aku kata “Bapak”. Cikgu kata Cikgu Said memang pandai memasak. Kembang hati aku. Cikgu tak tahu, rumah aku tak ada bekalan eletrik. Bapak masak dalam samar cahaya pelita ayan. (“iron” Kut?)

Leave a Reply

