CINTA DI TOKYO (Part 15) “Omukai Hoikuen dan Murakami kun”

“Aini chan boreh masuk hoikuen.” Kata Hori san cuba berbahasa Melayu campur Jepun kepada Alisa pada suatu hari selepas mereka menyiapkan rakaman Ulasan Berita. Alisa mendongakkan kepalanya memandang Hori san yang berdiri di sebelahnya dalam konti yang sederhana besar itu.  Sukar juga Hori san nak sebut boleh dengan menyebutnya ‘boreh’. Banyak kali juga Alisa membetulkan sebutan Hori san. Tak perlahan-lahan bolehlah dia menyebut ‘r’ itu. Kata hati Alisa. Tangannya menyusun-nyusun skrip yang dibaca tadi, helai demi helai.

“Hoikuen?” Alisa tak faham apa maksud Hori san dengan ‘masuk hoikuen.’

“Maksudnya kindergarten.”   Alisa rasa lega. Syukur jika Aini dah masuk tadika. “Teka’ itu namanya Omukai Hoikuen tidak jauh dari rumah Alisa san, jalan belakang ke Shibuya-ku.” Alisa teringat kata-kata Yoshimura san dalam bahasa Indonesia ketika mereka sedang makan tengah hari pada musim panas lalu.  “Teka’ itu maksudnya tadika. Katanya cuma berjalan kaki 15 minit saja. Pada masa yang sama Alisa bimbang juga, kerana dia tidak faseh berbahasa Jepun. Macam mana nak berkomunikasi dengan guru-guru tadika Aini nanti?

“Anda ngak usah bimbang, kerna kami bisa membantu anda. Jika ada apa-apa sensei akan telefon saya atau Hori san.  Atau menulis nota untuk anda bawa ke sini untuk kami jelaskan maksudnya nanti.” Kata Yoshimura ketika Alisa menyuarakan kebimbangannya. Selepas itu semuanya menjadi kebiasaan bagi Alisa. setiap hari buku nota akan dicatatkan oleh sensei dalam bahasa Jepun tentang kegiatan Aini di hoikuen. Alisa akan menulis kembali kegiatan Aini di rumah. Samada menonton TV, belajar membaca atau dibacakan buku cerita sebelum tidur. Aishah akan melapor kegiatan itu, sementara Alisa akan mencatatkan dalam buku setiap hari sebelum tidur. Aini di hantar Alisa ke hoikian dari jam 12.30 tengah hari hingga 6 petang. Petangnya Aishah akan mengambilnya.

Aini telahpun diberitahu oleh Alisa tentang sekolah barunya…Omukai Hoikuen. Girang sungguh anak kecil yang montel itu apabila diberitahu dia akan masuk tadika. Tiap-tiap hari ditanya “Mami, bila Aini nak masuk sekolah?” Akhirnya saat yang ditunggu-tinggupun tiba. Kali ini Yoshimura san membawa mereka ke hoikuen itu. Alisa tidak faham apa yang dibincangkan oleh cikgu dan Yoshimura san. Sekali sekali mereka memandang Alisa. Alisa hampir ternganga dibuatnya. Tak faham apa-apapun.

“Jangan bimbang Alisa san, makanan yang mereka sediakan untuk Aini halal.” Tapi hati Alisa tetap bimbang. Dia mahu menyediakan sendiri makanan dari rumah. “Ada seorang lagi budak Muslim.  Teka yang sediakan makanan untuknya.” Melati dan Haizan membantu Alisa menyemak menu harian. Mereka memangkah mana-mana makanan yang Aini tak boleh makan atau makanan yang haram. Mereka menyakinkan Alisa bahawa semua yang dicatatkan itu boleh dimakan. Hati Alisa tidak juga tenteram. Dia tidak mahu mengalah. Kata mereka orang Jepun tidak menggunakan minyak atau lemak binatang dalam makanan mereka khususnya di sekolah.

“Tapi tentu buta niku ada?”

“Tak, rata-rata ayam. Kami memangkah ayam dan apa juga daging dalam senarai ini.” Kata Melati. ” Akak nak masak sendiri.” Tegas Alisa. Akhirnya keputusan dibuat. Aini dibekalkan dengan masakan ibunya. Kadang kadang nasi jepun dengan ikan salmon. Kadang-kadang Onigiri gaya Jepun. Kadang-kadang sandwich telur dan banyak lagi menu yang penat juga Alisa memikirkannya. Masalah juga bagi Alisa bila sampai bab nak menghias makanan itu. Itulah gaya Jepun, obento dihias cantik dan penuh seni.

Hari pertama di sekolah Aini sudah boleh bergaul mesra dengan kawan-kawan Jepunnya. Anehnya dia boleh berbahasa Jepun dalam  masa seminggu? Bila dia belajar? Sepanjang empat bulan sejak datang ke Jepun, Aini tidak pernah belajar bahasa itu. Tetapi macam mana dia boleh bercakap bahasa Jepun?

“Mungkin juga kerana dia nonton TV Alisa san?” Kata Hori san ketika sensei memberitahu Aini dah boleh berbahasa Jepun dengan faseh seminggu selepas hadir ke hoikuen.” Betul, setiap hari dia tonton TV.”

Ketika itu Aini baru berusia hampir tiga tahun. Empat bulan di rumah dia dapat faham fahasa Jepun dengan menonton dan menonton TV khususnya rancangan kanak-kanak Dango Dango: terbitan NHK. Program itu amat popular di kalangan kanak-kanak. Setiap kali ada rakaman di NHK, Alisa lihat ramai sungguh ibu bapa mengiringi anak-anak kecil mereka ke studio.

Kawan-kawan Aini semakin ramai. Pandai juga dia menyesuaikan diri dengan kawan-kawan Jepunnya. Dia ada Mei chan, ada Murakami kun yang dikatakannya sebagai ‘boyfriend Aini’. Murakami kun best. Murakami kun handsome, Murakami kun baik sangat.” Selalu dia bercerita tentang Murakami kun. Alisa teruja nak tahu siapa Murakami Kun itu? Dia ke Hoikuen menghantar Aini. Di tanyanya sensei mana satu Murakami kun. Rupanya budak lelaki itu lawa sangat. Kulit putih melepak, berbadan montel dan sedikit tinggi daripada Aini.

Semua kawan Alisa ketawa besar bila Alisa bercerita tentang Aini dan Murakami kun. Ketawa kerana AIni sudah ada boyfriend…

Setiap hari Aini terus bercerita tentang Murakami kun….Alisa dan Aishah ketawa dan ketawa setiap kali Aini bercerita tentang hoikuen dan tentang Murakami kun.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: