CINTA DI TOKYO, Part 27c: “House Hunting 3”

Hari minggu itu, Alisa, Aini dan Wati diajak pergi berkunjung ke rumah keluarga Nori san dan isterinya Ayu wanita Melayu yang manis dan cantik. Alisa mengenali Ayu secara kebetulan ketika bermain-main dengan Aini di taman Yoyogi. Melihat kelibat orang Melayu, Ayu terus berlari mendapatkan Alisa dan berkenalan dengannya. Sejak itu mereka berkawan rapat. Pernah ketika Alisa sibuk mencari pengasuh Aini buat sementara ketika Aisyah balik Malaysia, Ayu menghulurkan tangannya mengasuh Aini. Setiap pagi Ayu tunggu di eki tidak jauh dari rumah Alisa. Mengambil Aini untuk ke rumahnya di satu tempat yang Alisa sukar nak ingat nama tempatnya.

Hari itu Nori san dan Ayu menunggu mereka di eki yang dijanjikan. Sesampai di sana, mereka menaiki kereta Toyota milik Nori ke rumah mereka. Rumah ini adalah rumah kerajaan. Rumah apartment lima tingkat. Rumah Nori san di tingkat 3. Buatan rumah itu kemas. Rumah batu ini cantik dan memang menyenangkan hatinya.

“Berapa sewa rumah ini?” Tanya Alisa. “Cantik rumah ini, kemas, dan bilik mandinya juga cantik dan kemas. Semuanya baru di sini.”

“It’s 155,000 yen.” Kata Nori san. Lelaki Jepun ini memang peramah. Nama Islamnya Nori Abdullah. Dia lelaki yang kacak dan lawa. Tinggi lampai dan pandai menghormati Alisa. Ayu pula cantik orangnya. Berkulit sawo matang dan bermata bundar. Bertubuh tinggi lampai dan langsing. Memang mereka berdua cocok sangat. Kalau dapat anak pasti cantik, fikir Alisa apabila menatap pasangan ini.

“Since you are working with NHK, you too can apply this type of house” Kata Nori san.

Nori san memberikan buku informasi tentang rumah tersebut dan alamat-alamat rumah kerajaan yang ada di seluruh Tokyo. Wah, ada banyak rupanya. Ada di Shinjuku, di Ikebukuro, ada di Tokiwadai di Itabashiku dan banyak lagi.

Sejak saat itu, hati Alisa berbunga kembali. Ya, dia mendapat idea. Rumah seperti ini yang bakal didudukinya.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: