“4,4,4,…” Bhg. 6

Setiap kali tiba hari minggu, aku tidak pernah lupa mengambil kesempatan meneroka negara Jepun. Pelbagai tempat aku jelajahi khususnya di kota Tokyo. Odaiba salah satu tempat yang memang hebat. Di sini terdapat ‘eye on Tokyo’. Untuk ke sana kami terpaksa menaiki keretapi bawah tanah atau keretapi komuter dan monorail di atas laut. Memang cantik dan romantik apabila tiba waktu malam, dengan pantulan cahaya neon di permukaan laut berkerlipan dan mengasyikan. Tempat ini asalnya laut yang ditambak dan dijadikan tempat rekreasi yang indah lengkap dengan pusat membeli belah yang besar. Kami juga pergi ke Disneyland Tokyo yang terkenal, juga di Tobu World di mana terdapat lebih 100 miniature / bangunan terkenal seluruh dunia termasuk Tambok Besar China, Buckingham Palace dan Piramid di Mesir. Kita seperti berada di negara-negara berbeza apabila berada di hadapan bangunan-bangunan mini yang diperkecilkan itu.
Perkampungan lama Jepun juga sempat kami jengah. Rumah-rumah lama dijadikan seperti muzium lengkap dengan periuk belanga lama dipamerkan didapurnya. Pada ketika ini teringat drama Oshin terbitan NHK yang terkenal di Malaysia. Pegawai NHK pernah memberitahuku bahawa pernah ketika drama ini masih ditayangkan dan diterbitkan di studio NHK, orang ramai datang ke NHK “menyerahkan beras dan makanan lain untuk diberikan kepada Oshin. Kerana kasihan kepada Oshin yang miskin dan menderita itu.” Begitu sekali impak drama terbitan NHK. Studio rakamannya masih ada hingga ke hari ini di NHK. Aku pernah membawa Ketua Pengarah RTM ketika itu Dato’ Hj Abdul Rahman Hamid dan KP Filem Negara , Ym Raja Rozaimi ke studio tersebut ketika mereka melawat NHK dalam rangka kerja rasmi di Jepun.
Aku juga sempat berkunjung ke beberapa tempat di luar Tokyo seperti di Gunung Fuji, di Nagoya dan tempat-tempat lain. Di Nagoya, aku sempat melawati rakan sekerja dan keluarganya dari Malaysia yang sedang melanjutkan pelajaran di peringkat MA. Puan Zauyah Yusof juga pernah mengunjungiku di Tokyo. Di sana aku diraikan oleh beliau dan rakan-rakannya yang lain dari Malaysia. Seronoknya kunjungan itu dalam musim luruh, dan kami beramai-ramai berkonvoi dengan kereta ke pergunungan untuk berkelah di samping menikmati keindahan cuaca can alam sekitar yang sungguh indah di Jepun.
Tahun kedua di Tokyo, aku berpindah rumah dari Tomigaya di Shibuya-ku ke satu daerah yang lebih menarik di Tokiwadai di daerah Itabashi-ku (‘Ku’ di sini bermakna daerah). Aku mahu menimba pengalaman hidup di Jepun dengan lebih luas lagi. Jika tinggal berdekatan dengan tempat kerja, apa yang dapat dilihat sangat? Perjalanan dari rumah baru ke NHK sungguh mencabar. Berkayuh basikal dari rumah ke stesen keretapi selama 5 minit, kemudian menaiki keretapi Tobu Tojo 10 minit, sampai Ikebukuro, menukar laluan keretapi iaitu yamanote line, laluan yang mengelilingi sekitar bandar-bandar besar di Tokyo termasuk Shibuya-ku, Harajuku, Shinjuku, dan pelbagai bandar lain dan ke Ikebukuro semula. Perjalanan mengambil masa selama 25 minit lagi, dan kemudian berjalan kaki lagi selama 10 minit untuk sampai di NHK. Pendeknya di Jepun ini aku berjalan kaki 80 minit pergi balik setiap hari. Apabila pemeriksaan kesihatan tahunan dibuat, aku menjadi bertambah sihat dan aku seolah 25 tahun lebih muda. Berjalan laju memang sudah menjadi kebiasaan warga kota Tokyo. Dan aku adalah salah seorang daripadanya.
Bersambung…

Leave a Reply

