CINTA DI TOKYO: Part 32: Dia lagi…

Alisa cuba mengingati kembali, siapa lelaki yang membantu dia tadi ketika terjatuh bersama-sama basikalnya di tempat letak basikal di eki Tokiwadai. Hatinya berdebar-debar tidak keruan. Kenapa aku rasa begini, fikirnya.

Biarkanlah, fikirknya sambil berlari menaiki tangga di eki. Sebaik sampai di tempat menunggu di eki, keretapipun sampai. Dia meluru naik dan duduk di tempat kosong sendirian. Hari ini orang tak ramai, bolehlah dia membaca buku yang dibawanya. Terus dikeluarkan buku yang dibeli di NHK semalam.

“Sumimasen!”(maafkan saya) Terperanjat Alisa tiba-tiba jejaka tadi ada di sebelahnya.

“Dozo…” (silakan) Alisa tersipu. Wah degupan jantungnya semakin kencang. Eh, kenapa aku ini…bertahun aku duduk di Tokyo ini, perasaan ini tak pernah dirasanya. Rasanya seperti pertama kali jatuh cinta dulu…dengan mantan suaminya ketika dia baru bertemu lelaki yang menjadi suaminya satu ketika dulu.

Dia mengesot ke tepi, memberi laluan dan tempat duduk kepada lelaki Jepun itu. Dia cuba menyambung pembacaannya kembali. Kenapa aku membaca tapi tak tahu apa yang aku baca ni? Alisa merasa seperti lelaki itu memerhatikannya.

“Are you working at NHK?”

Sekali lagi dia terkejut. Lelaki Jepun itu menyoalnya? Dilihatnya sekeliling, cuma ada mereka berdua saja di kerusi itu.

“Excuse me…” Dia mendongak kepalanya. Ternyata soalan itu ditujukan kepadanya.

“You are working at NHK?” Soal lelaki itu lagi. Suaranya yang garau dan sedap cukup menawan. Kenapa dengan aku ni? Soal Alisa dalam hati.

“Eeee, yes, yes, I work at NHK!” Jawabnya tergagap.

Keretapi dah berhenti di eki Ikebukoro…Alisa bergegas keluar. Dia dah lewat. Perlu berlari ke yamanote line. Jaraknya tidak jauh tetapi dia perlu menuruni tangga dan melalui gerai-gerai kecil dalam stesen besar Ikebukoro. Orang ramai bergegas ke haluan masing-masing. Dia terus ke tempat menunggu di depan landasan keretapi…

Siapakah dia? Jantungnya tetap berdegup kencang…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: