MARI BELAJAR BAHASA JEPUN

Akak tak pandai sangat bahasa Jepun, tapi bolehlah bagi perkataan-perkataan yang mudah untuk kita ingat dan gunakan. Apa kata kita belajar bahasa Jepun? Nak belajar tak? Kalau ada yang pakar bahasa Jepun, boleh tolong akak ya…

Satu hari ingat satu perkataan jadilah ya. Mari kita mulakan. Akak senaraikan 3 perkataan saja hari ini:

SELAMAT PAGI: Ohaiyo gozaimas

SELAMAT TENGAH HARI: Konnichiwa

SELAMAT MALAM: Kombanwa

That’s all for today. Ja mata ne !!!(jumpa lagi ya!!!)

63 responses to this post.

  1. Ohaiyo gozaimas!! hehehe…

  2. Ohaiyo gozaimas. Ogenki desuka?

    Maksudnya: Selamat pagi, apa khabar?

  3. Posted by pro on October 2, 2009 at 4:50 am

    Anata-no shumi-wa nan-desu-ka??
    (Hobi awak apa??)
    Watashiwa Otanides…
    (Saya Otani)
    #dalam bahase jepun,kebiasaanya ayat penyata akan di akhiri dengan “des”…
    #Untuk pengetahuan kanak2 ribena kat sni,perkataan yang berakhir dengan “ka” hanya untuk ayat tnye…

    Wakarimaska??
    Arigatogazaimas…
    sayounara..

    ~Pr0..~

    namja – lelaki/guys
    geol – perempuan

  4. Posted by pro on October 2, 2009 at 4:52 am

    wakarimaska – faham tak??
    Arigatogazaimas – terima kasih
    Sayounara – bye2

  5. Posted by pro on October 2, 2009 at 4:54 am

    bnyk agy nk ckp tp….
    mls nak taip…
    adios

  6. Arigato gozaimasta…kerana tolong akak memberi penjelasan dalam kelas balajar bahasa Jepun. Tentu adik ini belajar di Jepun. Mari kita kongsi pengetahuan untuk adik-adik kita belajar Bah. Jepun.

  7. Hait, wakarimasta…ya saya faham…

  8. Domo arigato…

  9. Posted by syukri on November 23, 2009 at 4:59 am

    konnichiwa!
    hajimemashite.watashi wa syukri desu.orr namaewa?

  10. hajimemashite…watashi wa Camy desu…wah encik shukri ini pandai berbahasa jepun…mesti belajar di jepun? selamat berkenalan.

  11. to: pro

    namja dan geol x dikategorikan dlm bahasa jepun; itu dlm bahasa korea…

    :: aini ::
    anak pengarang xP

  12. anata no tanjoubi wa desuka?

  13. Bou gaia: tak tau apa maksud adik tu? Tak faham…tanjobi ialah birthday. Apa maksudnya? salah ayat ini…

  14. hehehehe…sje nk bgtaw yg korea skip..
    ny ade skip nk share

    1 = ichi 6 = roku

    2 = ni 7 = nana/shichi

    3 = san 8 = hachi

    4 = yong/shi 9 = kiu/ku

    5 = go 10 = ju

    kalau nombor 10+ :

    11 = juichi 16 = juroku
    12 = juni 17 = junana/jushichi
    13 = jusan 18 = juhachi

    14 = juyong/jushi 19 = jukiu/juku
    15 = jugo 20 = niju

  15. – x tau
    nai – tau Wakaranai
    Sumimasen- Mintak Maaf
    Gohan – Nasi
    Damek – rosak@reject

    * ganbatte : berusaha
    * sensei: cikgu
    * suteki : indahnya.
    * taiyou : matahari
    *namida : tangis
    * uta : lagu
    * rakan-rakan : tomodachi @ nakama (kawan seangkatan

  16. sekian,,trimas!! =)

  17. pro: hait, arigato gozaimasu…

  18. tapi pro; itu bahasa jepun, bukan korea…silap sebut tu…

    ichi-ni-san-shi-go-roku-nana-hanchi-kiu-ju….1 ,2,3,4,5,6,7,8,9, 10….

    arigato ne.

  19. douitashimaste..=)

  20. Posted by Nooraini @ Ain on March 6, 2011 at 5:43 am

    Saya nak belajar bahasa jepun laa.. sudi2 la mengajar saya yea cikgu2 semua.. hehehe

  21. Posted by Nooraini Binti Abu Hasan on March 6, 2011 at 5:46 am

    Saya suka & berminat nak belajar bahasa jepun.. harap pro & cikgu2 yg ada nie sudi2 la mengajar ain & berkongsi ilmu dengan ain k… TQ.. LOVES THIS SITE…

  22. Arigato gonzaimas,kerana korang semua dapat berkonsi pngalaman anda dalam pecakapan bahasa JEPUN.Dan lagi sekali saya ucap kan ARIGATO GONZAIMASUU ^_^

  23. Domo. Sama-sama. Semoga adik-adik mendapat manafaat daripada blog akak. Akak tak pandai sangat, tapi boleh le sikit-sikit. Akak akan mendapatkan bantuan daripada rakan yang pakar dalam bahasa Jepun ya.

    Bacalah juga Cinta Di Tokyo ya …pengalaman akak di Jepun selamat lebih 4 tahun.

    Ja mata ne, jumpa lagi ya.

  24. Kalau akak keluar ke shopping complex dengan anak akak, dia sibuk nak beli barang yang mahal, akak akan kata “TAKAI” maksudnya mahal…dia faham lah itu tak boleh beli sebab mahal. Orang yang tak faham bahasa Jepun tak tahu apa maksudnya…rahsia antara kami…

  25. wah akak sungguh pandai bhse japan… blh x tlng ajar adik bhse jepun???? adik xpndi… klu akak sudi terima adk sbgi murid akak please add adk kt fb…. so when kte chat blh adk belajar bhse jpn ngan akak…. adk cme pndi skt je.. so adk nk tingkatkn lgy pengalaman adk dlm bhse jpn… jamatane…

  26. gomennasai,,,,,,,,

  27. adik adila, sila baca novel online kakak mengenai pengalaman kakak selama 4 tahun di jepun. CINTA DI JEPUN. Kakak tulis cerita sebenar yang berlaku di sana…pengalaman kakak dan diselitkan dengan sedikit bahasa jepun…silakan dik…

  28. wakarimaska…maksudnya, faham tak?
    korewa nan desuka? ini apa?
    ikura desuka? berapa harganya?

  29. konnichiwa,ogenki desuka.watasiwa nak bljr bahasa jpn dari mak cik

  30. Posted by eelia on July 9, 2011 at 6:01 pm

    bagus bahasa nie..senang nak berkawan dgn org jepun…kita belajar bahasa mereka begitu juga dgn mereka..

  31. burhanuddin, bila pula saya jadi mak cik anda? heheheh.

    saya cuma pandai sikit-sikit je. inilah nak tunggu orang yang lebih pandai bahasa jepun tolong poskan idea mereka.

    eelia, terima kasih.

  32. fb kakak ialah kham siah hindon

    kalau adik-adik nak add, silakan. arigato ne.

  33. Posted by faizatul aisyah on August 24, 2011 at 1:10 pm

    saye pun nak jugak belajar bahase jepun nie…walaupun ibu saudare saye org jepun tapi dia buzy kalau nak suruh dya ajar pun….kalau boleh sudi2 la pro n cikgu2 yang ade kat sini ajar lah kami yang t’ingin nak belajatr nie…boleh kan?

  34. Inshaallah, boleh. Saya bukanlah pakar sangat, tapi boleh le sikit-sikit. Basic je. Saya ada banyak menggunakan bahasa Jepun dalam Novel Online saya Cinta Di Tokyo. Sila baca ya dik, boleh le juga adik belajar sikit-sikit bahasa Jepun daripada novel saya itu. Kisah benar lagi.

  35. boley sye belajar sekali dgn cikgu2 sekalian…

  36. oii’ mina san gozaimas.ogengki deska. watashi wa sensi iruka. Hajimimasite.
    Arigato gozimaska”

  37. boleh apa salahnya…ni cikgu yang tak berapa pandai. tapi saya mengundang mereka yang handal bahasa Jepun untuk turut serta. arigato ne.

  38. hait, arigato gozaimasu.

  39. tolong ajar sy blaja jepun jgak

  40. Posted by ieka on September 3, 2012 at 3:07 am

    nak tw lah susah x bljar bhasa jepun

  41. Saya ini bukan pandai sangat bahasa Jepun, maklumlah dah lewat nak belajar, tapi bagi anak-anak dan adik-adik yang masih muda, mesti mudah nak belajar bahasa apapun, bahkan bahasa Jepun. Anak saya ketika usia 2 tahun setengah, selepas seminggu di hoikuen/ tadika Jepun, dah boleh bercakap bahasa jepun…budak-budak, memang mudah belajar. Saya tinggal di Jepun 4 tahun setengahpun, tak dapat bercakap bahasa jepun…

  42. tak jumpe fb cikgu…nk join gak…

  43. Posted by razy on October 14, 2012 at 12:34 pm

    saya teringin nak g jepun . . Sy tertarik sbb mereka sgt peramah dan senang nak bekerjasama dgn mereka . . .

  44. Posted by sakura_rasyaz on December 27, 2012 at 5:10 pm

    selamat hari jadi dlm jepun ape?

  45. Memang betul dik. Jika dibandingkan dengan ke Korea, kakak lebih suka di Jepun. Tinggal di sana selama 4 tahun lebih, kakak tak berhadapan dengan masalah, kerana orang Jepun baik dan rajin membantu.

  46. Cikgu tak aktif dalam fb…dah malas dan tak rasa ada faedah apa-apapun di fb tu…

  47. Omedeto gozaimas.

  48. Posted by cyriele on January 10, 2013 at 4:23 pm

    ore no namae wa cyriele ,yoroshiku .

  49. Cyriele, arigato. Yoroshiku…

  50. itto…konichiwa maksudnya hello..konbawa baru ptg/tengah hari..hee,,

  51. Betul dik, tapi kalau di jepun, malam orang jarang sebut konichiwa…sering sebut konbanwa…arigato ne…

  52. Info Yang Menarik Untuk Di Ketahui Bersama… Dapatkan 14 Siri Video Pembelajaran Yang Mengandungi Cara Langkah Demi Langkah Untuk Anda Mempelajari Dan Seterusnya Menguasai Perkataan, Tatabahasa Dan Penggunaan Ayat Di Dalam Bahasa Jepun Dengan Cara Yang Sangat Menarik, Mudah Dan Interaktif…

    Sila Layari Website Di Bawah Ini Sekarang…

    http://bit.ly/bahasajepun

  53. Terima kasih banyak adik. Semoga orang Malaysia dapat menguasai banyak bahasa antarabangsa, termasuk bahasa Jepun.

  54. Posted by Liyana Adanan on July 13, 2013 at 9:39 am

    Assalamualaikum :’D saya teringin sangat nak belajar bahasa jepun . anyone, boleh ajar saya tak ?? siapa yang sudilah * :’D

  55. Posted by Liyana Adanan on July 13, 2013 at 12:02 pm

    kon’nicihwa! saya teringin sangat nak belajar bahasa jepun😀 akak akak semua boleh ajakkan saya tak🙂

  56. Posted by ashraf muhamad on September 8, 2013 at 10:16 am

    assalam,,hajimemashite ,,sy mmg btl2 minat nk belajar bahasa jepun ni tp x tahu nk mula dri mana,,sy ada jgk bli kamus bahasa jepun bt rujuk kn ,,tp bila nk ingt kn balik tu kadang2 sy lupa ,,tu pn skit2 sahaja sy dapt ,,klu blh sy nk mintak untuk ajar kn sy ni,,,trima kasih arigato gozaimas

  57. Posted by camy2008 on October 25, 2013 at 6:35 am

    Adik Ashraf, sebenarnya aunt tak le pandai sangat. sikit saja yang tahu, kerana tak belajar secara formal dalam jangka masa panjang. Basic saja. Ada guru bahasa mungkin yang boleh ajar adik. nanti aunt cuba tinjau-tinjau ya. Apapun, selamat belajar.

  58. Aku nak belajar jepun la..but,sedikit ja bhasa jepun aku pandai..huhu..can teach me.

  59. Posted by rizal on July 20, 2014 at 2:54 pm

    hye,boleh ajar saya bahasa jepun tak..

  60. Posted by NUR ISMAHANI (HIMA) on August 24, 2014 at 7:27 am

    sya suka bahasa jepun jadi siapa yng tau cakp jepuntu ajrlh.konnichiwa watashi wa nurismahani desu hajimemashte.watashi wa nihongo wo benkyo shite imas dozo yoroshkune.kelemahan saya ialah sush nak ingat tulisan katakana

  61. hajimemashite…Konbanwa..douzo yoroshiko

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: